Montessori po zambijsku

W szkole zambijskiej dominuje tzn. nauczanie frontalne – nauczyciel stoi przed uczniami jak wykładowca i mówi, mówi, mówi… Czasem pisze jakieś przykłady na tablicy, które potem dzieci przepisują do zeszytów i rozwiązują. Czasem powtarzają zdania po nauczycielu. Tak mijają kolejne lekcje.

Jednym z warsztatów, które prowadzę dla nauczycieli jest metodyka nauczania, tworzenie pomocy dydaktycznych. Przygotowałam kilka przykładowych materiałów i prezentowałam razem z dziećmi (a raczej dzieci prezentowały :) ) – jak z nich korzystać. Starałam się używać jak najmniej słów przy prezentacji, aby pokazać, że ważne jest to by materiały były możliwie najbardziej intuicyjne dla dzieci. Na pierwszy ogień poszły pomoce inspirowane systemem Marii Montessori, ponieważ jest mi on dość bliski. Wielu rzeczy brakuje, dlatego nie wszystko można zrobić tu dokładnie z zasadami, jakie proponuje Montessori, ale mimo tego, bardzo wiele jednak da się :)

Była to ogromna frajda zarówno dla dzieci, jak i duże zaskoczenie dla nauczycieli. Dzieci na różnych poziomach wiekowych wykonywały z równym zaangażowaniem zadania przygotowane dla młodszych i starszych.

IMG_0195IMG_0199IMG_0216IMG_0226IMG_0190Podczas samodzielnych warsztatów z kadrą nauczyciele mieli za zadanie przygotować sylwetkę „idealnego nauczyciela” – kochające serce, otwarty umysł, słuchające uszy, pomocne ręce… to tylko niektóre z „części” dobrego pedagoga.

Po prezentacji nastąpiła dłuższa i bardzo konstruktywna refleksja na temat własnej pracy – swoich mocnych i słabych stron oraz sposobów pracy nad sobą pod kątem lepszej pracy dydaktycznej i wychowawczej. Niełatwe, ale bardzo ważne zadanie.

IMG_0088IMG_0093

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>